Technický popis řešení WAS
  • systém sloužící pro doplňkové zvýšení bezpečnosti pracovníků v nebezpečných provozech
  • detekuje přítomnost pracovníků v okolí potenciálně nebezpečných technologií
  • zvukovým, světelným a vibračním signálem upozorňuje na vstup do nebezpečných zón
  • systém se skládá ze zařízení WAS Tag a WAS Reader a z dohledového software

    WAS schema

    Popis: WAS System (Worker Active-RFID Safety) je systém určený pro doplňkové zvýšení bezpečnosti pracovníků v nebezpečných provozech. Jeho funkce je založena na rádiové identifikaci a lokalizaci. Primárně je cílen na použití na stavbách apod., kde může dojít ke kolizi pracovníka se stavebním strojem nebo vozidlem. Při použití tohoto systému je pracovník vybaven zařízením WAS Tag (personální jednotka, tag), který vysílá rádiové majáky. Okolní stroje, které jsou vybaveny zařízením WAS Reader (palubní jednotka, čtečka) tyto signály přijímají a na jejich základě vyhodnocují vzdálenost mezi oběma jednotkami.

    Okolí každé čtečky je rozděleno na bezpečnou, varovnou a kritickou zónu. Velikosti těchto zón (kruhová okolí antén čteček) jsou nastaveny individuálně v každé čtečce v závislosti na tom, o jaký stroj se jedná.

    V případě, že pracovník s tagem vstoupí do varovné nebo kritické zóny, vyvolá palubní jednotka odpovídající alarm, který je na tagu signalizován zvukovým signálem a vibracemi a na čtečce zvukovým a světelným signálem. Tento alarm je v tagu možné zrušit pouze korektním opuštěním nebezpečné zóny, vstoupením do kabiny stroje nebo zakázáním alarmové signalizace pro daný tag. Ve čtečce může být alarm automaticky vypnut i v případě, že dojde k přerušení komunikace mezi čtečkou a tagem, v tagu ale v takovém případě zůstane alarmová signalizace aktivní.

    Vzdálenost mezi čtečkou a tagem je v ideálních podmínkách změřena s odchylkou menší než 0,5m, na skutečnou přesnost má ale vliv okolní prostředí, ve kterém může docházet k zastínění a odrazům rádiového signálu, nebo také pohyb daných objektů (je třeba brát ohled na jejich rychlost a interval měření).

    Vzhledem k principu funkce systému je jeho velikost omezena na určitý maximální počet tagů a čteček, které se nacházejí v určitém místě. V případě, že je tento počet překročen, dojde k zahlcení systému a ke snížení jeho spolehlivosti nebo rychlosti (odezvy).

    Vstup do kabiny stroje se vyhodnocuje automaticky na základě měřených vzdáleností a intenzit rádiových signálů. V případě, že palubní jednotka vyhodnotí, že daný tag je v kabině, dojde k vypnutí alarmové signalizace. Po vystoupení z kabiny se alarmová signalizace znovu zapíná se zpožděním. Pro správné nastavení parametrů pro konkrétní stroj je k dispozici funkce kalibrace parametrů, která může být spuštěna při instalaci systému do daného stroje.

    V případě, že je v nebezpečné zóně stroje detekován pracovník, který se nachází v kabině jiného stroje (typicky řidič nákladního vozidla, na které stroj nakládá), nebude vyvolána alarmová signalizace. Druhý stroj musí být také vybaven palubní jednotkou systému WAS.

    Strojník má u určitých strojů (bagrů) z důvodu specifických pracovních podmínek možnost na určitou dobu zakázat alarmovou signalizaci pro omezený počet tagů. K opětovnému povolení alarmové signalizace dojde po uplynutí této doby nebo v případě, že pracovník opustí kritickou i varovnou zónu stroje.

    Informace o všech událostech se mohou odesílat do nadřazeného informačního systému, který umožňuje jejich zaznamenání a zobrazení. Operátor je dále jeho prostřednictvím schopen provádět vzdálenou správu systému – mj. vzdálenou kontrolu funkce systému, analýzu problematických situací, zobrazení palubních a personálních jednotek v dané oblasti včetně jejich vlastností (stav baterie tagů, vzdálenost tagů od čteček, alarmy, …), vypnutí alarmové signalizace pro konkrétní tagy v určitém časovém rozsahu a v případě potřeby i kompletní konfiguraci jednotek. Jedná se o software s architekturou client-server.

    Pro servis systému přímo v terénu je možné použít také SW Commtest s komunikačním rozhraním USB Dongle.

    Systém WAS je informační systém, který slouží pro doplňkové snížení rizika vzniku pracovních úrazů a hmotných škod. Při jeho činnosti ale může dojít k situaci, kdy v důsledku vnějších vlivů nebude správně vykonávat svou funkci (zahlcení, zarušení, zatlumení systému atp.). Používání systému WAS pracovníky ani obsluhu strojů nijak nezbavuje povinnosti dodržovat platné bezpečnostní předpisy.

    Druhotnou funkcí systému může být evidence osob na pracovišti. Osoby vybavené personálními jednotkami mohou být evidovány prostřednictvím palubních jednotek s přenosem přes LTE (pokud jsou tagy v rádiovém dosahu jejich UWB lokalizačních rádiových modulů) nebo za pomoci přídavného modulu GPS přijímače a rádiového modulu s dlouhým dosahem s přenosem přes pevná čtecí zařízení (rozmístěná na vhodných místech pracoviště) nebo prostřednictvím sítě LoRaWAN.

    Dosah UWB lokalizace čtečka-tag: typicky 50 m spolehlivě v případě, že tag není zastíněn maximálně 300 m v ideálních podmínkách

    Přesnost měření vzdálenosti: 0,5 m v případě, že tag není zastíněn

    Interval měření vzdálenosti: cca 1s

    Maximální velikost systému: 10x WAS Reader, 20x WAS tag při intervalu měření vzdálenosti 1s

    Max. počet tagů se zakázanou alarmovou signalizací: 5

    Max. doba zakázání alarmové signalizace: 6 hod

    Varianty palubních jednotek („car unit“):

    a) varianta pro pevnou montáž do vozidla/stroje, resp. pro montáž do zakrytého prostoru
    - krabička o rozměrech 110x75x25 mm
    - krytí IP 20
    - napájení - konektor + volné vodiče

    b) varianta pro montáž do otevřeného prostoru - např. do prostoru kabiny stroje, na stroj ve výrobní hale, případně přímo do venkovního prostředí
    - krabička o rozměrech 150x100x45 mm
    - krytí IP 65
    - napájení - M12 konektor na straně čtečky a volné vodiče nebo zapalovačový konektor na straně vozidla

    Testovací sada WAS:

    WAS sada